Systém Polarized 3D umožní 1000-krát presnejšie 3D skenovanie

09.12.2015 08:11

Po­la­ri­zá­cia svet­la sto­jí za väč­ši­nou 3D fil­mo­vých sys­té­mov. Mi­nia­tu­ri­zá­cia tech­no­ló­gie by umož­ni­la vy­ba­viť in­te­li­gen­tné te­le­fó­ny 3D ka­me­ra­mi a jed­né­ho dňa by pou­ží­va­te­lia moh­li svo­jím mo­bil­ným za­ria­de­ním zho­to­viť 3D fo­tog­ra­fiu pred­me­tu a po­tom na 3D tla­čiar­ni vy­ro­biť je­ho auten­tic­kú rep­li­ku.

„Mi­nia­tu­ri­zá­cia 3D ka­me­ry tak, aby sa voš­la do mo­bil­né­ho te­le­fó­nu, je mož­ná už dnes," po­ve­dal Achu­ta Ka­dam­bi, postgra­duál­ny štu­dent na MIT, je­den z vý­vo­já­rov 3D sys­té­mu. „Tre­ba však ro­biť kom­pro­mi­sy pri 3D sní­ma­ní, čo umož­ňu­je len prib­liž­nú re­konštruk­ciu geo­me­trie. Pri ap­li­ko­va­ní po­la­ri­zá­cie sa dá pou­žiť aj me­nej kva­lit­ný sní­mač, pri­čom vďa­ka po­la­ri­zač­né­mu filtru je vý­sle­dok lep­ší než pri mno­hých la­se­ro­vých ske­ne­roch."

3D_polarization.jpg

Na otes­to­va­nie svo­jej teórie po­la­ri­zo­va­né­ho hĺbko­vé­ho sní­ma­nia ved­ci vy­uži­li za­ria­de­nie Mic­ro­soft Ki­nect s bež­ným po­la­ri­zač­ným fo­tog­ra­fic­kým ob­jek­tí­vom pred je­ho ka­me­rou. Zho­to­vi­li tri sním­ky ob­jek­tu, pri­čom za­kaž­dým poo­to­či­li po­la­ri­zač­ný fil­ter, čo umož­ňu­je vy­ššie roz­lí­še­nie. Ki­nect me­ria hĺbku po­mo­cou ča­su od­ra­zu. Trik spo­čí­va v me­ra­ní pres­nej orien­tá­cie svet­la, kto­ré sa od­ra­zí od ob­jek­tu. V ďal­šej fá­ze ved­ci pri­da­li na sen­zor Ki­nec­tu tri dru­hy po­la­ri­zač­ných filtrov. Tak­to zho­to­ve­né tri sním­ky po­tom spra­co­va­li sys­té­mom. Roz­lí­še­nie sní­ma­nia sen­zo­ra her­nej kon­zo­ly sa rá­do­vo zvý­ši­lo - bo­lo v ob­las­ti sto­viek mik­ro­met­rov (bež­ne má Ki­nect roz­lí­še­nie na úrov­ni jed­né­ho cen­ti­met­ra).

Ved­ci sa naz­dá­va­jú, že 3D po­la­ri­zač­ný sys­tém sa bu­de dať pou­žiť aj v tech­no­ló­gii auto­nóm­nych auto­mo­bi­lov, a to naj­mä v ne­priaz­ni­vých po­ve­ter­nos­tných pod­mien­kach, ako je dážď, sneh či hm­la. Za ta­kých­to pod­mie­nok to­tiž čas­ti­ce vo­dy v ov­zdu­ší nep­red­ví­da­teľ­ným spô­so­bom roz­pty­ľu­jú svet­lo, tak­že nas­ní­ma­ný ob­raz sa dá ove­ľa ťaž­šie inter­pre­to­vať. 3D po­la­ri­zá­cia by vied­la k za­os­tre­niu ob­ra­zu.

Kom­plet­nú štú­diu dá­va MIT Me­dia Lab k dis­po­zí­cii za­dar­mo.