Systém Polarized 3D umožní 1000-krát presnejšie 3D skenovanie
Polarizácia svetla stojí za väčšinou 3D filmových systémov. Miniaturizácia technológie by umožnila vybaviť inteligentné telefóny 3D kamerami a jedného dňa by používatelia mohli svojím mobilným zariadením zhotoviť 3D fotografiu predmetu a potom na 3D tlačiarni vyrobiť jeho autentickú repliku.
„Miniaturizácia 3D kamery tak, aby sa vošla do mobilného telefónu, je možná už dnes," povedal Achuta Kadambi, postgraduálny študent na MIT, jeden z vývojárov 3D systému. „Treba však robiť kompromisy pri 3D snímaní, čo umožňuje len približnú rekonštrukciu geometrie. Pri aplikovaní polarizácie sa dá použiť aj menej kvalitný snímač, pričom vďaka polarizačnému filtru je výsledok lepší než pri mnohých laserových skeneroch."
Na otestovanie svojej teórie polarizovaného hĺbkového snímania vedci využili zariadenie Microsoft Kinect s bežným polarizačným fotografickým objektívom pred jeho kamerou. Zhotovili tri snímky objektu, pričom zakaždým pootočili polarizačný filter, čo umožňuje vyššie rozlíšenie. Kinect meria hĺbku pomocou času odrazu. Trik spočíva v meraní presnej orientácie svetla, ktoré sa odrazí od objektu. V ďalšej fáze vedci pridali na senzor Kinectu tri druhy polarizačných filtrov. Takto zhotovené tri snímky potom spracovali systémom. Rozlíšenie snímania senzora hernej konzoly sa rádovo zvýšilo - bolo v oblasti stoviek mikrometrov (bežne má Kinect rozlíšenie na úrovni jedného centimetra).
Vedci sa nazdávajú, že 3D polarizačný systém sa bude dať použiť aj v technológii autonómnych automobilov, a to najmä v nepriaznivých poveternostných podmienkach, ako je dážď, sneh či hmla. Za takýchto podmienok totiž častice vody v ovzduší nepredvídateľným spôsobom rozptyľujú svetlo, takže nasnímaný obraz sa dá oveľa ťažšie interpretovať. 3D polarizácia by viedla k zaostreniu obrazu.
Kompletnú štúdiu dáva MIT Media Lab k dispozícii zadarmo.