Startup vie kultivovať pravé diamanty. Investoval doň aj Leonardo DiCaprio
Do spoločnosti, ktorá hovorí, že môže vyprodukovať za dva týždne stovky diamantov s hmotnosťou až 9 karátov, už investovalo 10 miliardárov vrátane jedného zo zakladateľov Twitteru Evana Williamsa, spoluzakladateľa Facebooku Andrew McColluma, bývalého prevádzkového riaditeľa Facebooku Owena Van Natta a herca Leonarda DiCapria. Ten hral vo filme Blood Diamond a odvtedy spolupracuje s aktivistami vystupujúcimi proti ťažobnému priemyslu, ktorý bol silne kritizovaný za jeho negatívny vplyv na životné prostredie a využívanie detskej práce.
A ako presne sa tieto diamanty vytvárajú a ako sa líšia od tých syntetických? Webová stránka spoločnosti je síce skúpa na detaily, no predsa tu možno nájsť zopár informácií.
Ako východisko poslúžil skutočný diamant v úlohe zárodočného kryštálu (práve tým sa podľa hovorkyne spoločnosti ich produkt líši od ostatných syntetických diamantov). K nemu sa pomocou plazmy s veľmi vysokou hustotou energie, zohriatej na supervysokú teplotu (až 8000 °C, čo je viac ako teplota povrchu Slnka), pridávajú ďalšie atómy vrstva po vrstve. Drahokamy sú pestované v chemických reaktoroch.
Podľa odborníkov metóda Diamond Foundry kombinuje dve najbežnejšie techniky používané na výrobu syntetických diamantov - HPHT (high-pressure high-temperature) a CVD (chemical vapor deposition). Výsledkom sú diamanty, ktoré sú rovnako čisté ako prírodné, a to aj morálne a eticky.
Diamond Foundry len produkuje diamanty, nezaoberá sa návrhom šperkov. No spolupracuje s približne 200 dizajnérmi, ktorí nakupujú diamanty od spoločnosti a vkladajú ich do prsteňov, náramkov a náhrdelníkov, ktoré potom predávajú spotrebiteľom on-line.
Hoci syntetické diamanty stoja zhruba o 30 % menej ako prirodzene vytvorené diamanty získané ťažbou, Diamond Foundry tvrdí, že cena jeho produktov bude rovnaká a možno aj vyššia, ako je trhová hodnota.
A ak za dva týždne možno vypestovať stovky takýchto drahokamov, nestanú sa tým diamanty menej vzácnymi? Podľa Diamond Foundry je trh taký veľký, že hoci startup vyrobí stovky diamantov vo svojom laboratóriu, nebude môcť vážnejšie ovplyvniť ich cenu ani dopyt.