Používateľov internetu možno sledovať aj pomocou vysokofrekvenčných zvukov

28.12.2015 20:02

Ultraz­vuk sa vkla­dá do te­le­víz­nych rek­lám ale­bo sa preh­rá­va, keď pou­ží­va­teľ na­ra­zí na rek­la­mu zob­ra­ze­nú v pre­hlia­da­či na po­čí­ta­či. Ho­ci ľud­ské ucho ten­to zvuk ne­za­chy­tí, de­te­go­vať ho mô­žu smar­tfó­ny či tab­le­ty v blíz­kos­ti. Keď k to­mu dôj­de, cookies v pre­hlia­da­či mô­žu spá­ro­vať jed­né­ho pou­ží­va­te­ľa s via­ce­rý­mi za­ria­de­nia­mi a sle­do­vať, aké rek­lam­né spo­ty člo­vek po­ze­rá, ako dl­ho sle­du­je rek­la­my a či na ne rea­gu­je napr. vy­hľa­dá­va­ním na webe či kú­pou pro­duk­tu.

Sle­do­va­nie na­prieč za­ria­de­nia­mi vy­vo­lá­va oba­vy tý­ka­jú­ce sa ochra­ny osob­ných úda­jov, pre­to Cen­trum pre de­mok­ra­ciu a tech­no­ló­gie (Cen­ter for De­moc­ra­cy and Tech­no­lo­gy - CDT) ne­dáv­no vy­pra­co­va­lo pri­po­mien­ky pre Fe­de­rál­nu ob­chod­nú ko­mi­siu (Fe­de­ral Tra­de Com­mis­sion - FTC).

Ľudia po­čas dňa pou­ží­va­jú aj päť rôz­nych pri­po­je­ných za­ria­de­ní (te­le­fón, po­čí­tač, tab­let, no­si­teľ­nú elek­tro­ni­ku a za­ria­de­nia RFID), pri­čom kaž­dé z nich ge­ne­ru­je rôz­ne dá­to­vé to­ky o je­ho pre­fe­ren­ciách a on-li­ne sprá­va­ní. Sle­do­va­nie na­prieč za­ria­de­nia­mi umož­ňu­je mar­ke­té­rom spo­jiť tie­to prú­dy s kon­krét­nym je­din­com a zvý­šiť gra­nu­la­ri­tu poz­nat­kov o tej­to oso­be.

Ochran­co­via upo­zor­ňu­jú naj­mä na fir­my ako Sil­ver­Push, Drawbrid­ge a Flurry, kto­ré pra­cu­jú na me­tó­de, ako spá­ro­vať da­né­ho pou­ží­va­te­ľa s kon­krét­ny­mi za­ria­de­nia­mi. Naj­viac zne­po­ko­ju­jú­ca je čin­nosť fir­my Sil­ver­Push. Jej ultraz­vu­ko­vé ma­já­ky pred­sta­vu­jú je­den z naj­pres­nej­ších spô­so­bov, ako sle­do­vať pou­ží­va­te­ľa na­prieč za­ria­de­nia­mi po­mo­cou zvu­ko­vých sig­ná­lov.

Keď pou­ží­va­teľ na­ra­zí na rek­la­mu Sil­ver­Push na webe, tá vlo­ží do je­ho po­čí­ta­ča cookie a zá­ro­veň preh­rá ultraz­vuk po­mo­cou rep­ro­duk­to­rov na po­čí­ta­či či inom za­ria­de­ní. Ne­po­ču­teľ­ný kód je roz­poz­na­ný a pri­ja­tý dru­hým prís­tro­jom za po­mo­ci nain­šta­lo­va­né­ho in­te­li­gen­tné­ho SDK (software de­ve­lop­ment kit). Sil­ver­Push vkla­dá na­vá­dzacie zvu­ko­vé sig­ná­ly aj do te­le­víz­nych rek­lám. Ta­ký­to audio­ma­ják (audio bea­con) dá­va spo­loč­nos­tiam, ako je Sil­ver­Push, na ve­do­mie, aké rek­la­my pou­ží­va­teľ vi­del, ako dl­ho rek­la­mu sle­do­val pred zme­nou ka­ná­la a pod.

Pou­ží­va­teľ si prí­tom­nosť audio­ma­já­ka neu­ve­do­mu­je, ale in­te­li­gen­tné za­ria­de­nie, kto­ré má ap­li­ká­ciu pou­ží­va­jú­ci SDK Sil­ver­Push, ten­to zvuk de­te­gu­je. Tak mož­no hneď roz­poz­nať, že ho pou­ží­va tá is­tá oso­ba. Je­di­ný li­mi­tu­jú­ci fak­tor, kto­rá brá­ni príj­mu zvu­ko­vé­ho ma­já­ka za­ria­de­ním, je vzdia­le­nosť. Pou­ží­va­teľ ne­má ni­ja­kú mož­nosť vy­pnúť to­to sle­do­va­nie na­prieč za­ria­de­nia­mi.

Ta­ké­to ultraz­vu­ko­vé sle­do­va­nie sa vy­uží­va už od jú­la 2014. V ap­rí­li 2015 sof­tvér Sil­ver­Push pou­ží­va­lo 67 ap­li­ká­cií a spo­loč­nosť sle­do­va­la 18 mi­lió­nov smar­tfó­nov. Pri­tom sle­do­va­nie na­prieč za­ria­de­nia­mi da­la k dis­po­zí­cii už viac ako tuc­tu mar­ke­tin­go­vých fi­riem. Vďa­ka ta­kým­to tech­no­ló­giám po­tom mô­žu in­ze­ren­ti nap­rík­lad pris­pô­so­bo­vať rek­la­mu v smart te­le­ví­zo­re to­mu, o čo sa pou­ží­va­teľ za­ují­mal na po­čí­ta­či.

No spo­loč­nosť sa tak­to mô­že dos­tať aj k veľ­mi cit­li­vým osob­ným úda­jom. Ak nap­rík­lad oso­ba na po­čí­ta­či vy­hľa­dá­va­la in­for­má­cie tý­ka­jú­ce sa lieč­by poh­lav­ných cho­rôb, po­tom vy­to­či­la na te­le­fó­ne lin­ku pre plá­no­va­né ro­di­čov­stvo a na­po­kon za­šla do le­kár­ne, spo­loč­nosť z to­ho mô­že vy­vo­diť, že sa lie­či na poh­lav­nú cho­ro­bu. To vy­vo­lá­va nie­len váž­ne oba­vy o ochra­nu osob­ných úda­jov, ale umož­ňu­je spo­loč­nos­ti vy­tvo­riť si o jed­not­liv­co­vi nes­práv­ny, prí­pad­ne aj škod­li­vý úsu­dok.

Te­raz, keď je tech­no­ló­gia k dis­po­zí­cii, zrej­me sa ne­dá vy­hnúť to­mu, že sa bu­de v ne­ja­kej for­me aj pou­ží­vať. Pri­tom bež­ní ľu­dia ne­ve­dia o tom, že sú sle­do­va­ní, a ne­ma­jú ani mož­nosť sle­do­va­nie vy­pnúť. A to by bo­lo tre­ba čo naj­skôr zme­niť.