BAE investuje do hybridných raketových motorov. Lietadlá s nimi dosiahnu neuveriteľnú rýchlosť

05.11.2015 11:57

Ten­to hyb­rid­ný ra­ke­to­vý mo­tor v pr­vom štá­diu le­tu vy­uží­va at­mos­fé­ric­ký vzduch ako zlož­ku pa­li­va, prí­pad­ne spa­ľu­je kys­lík z at­mos­fé­ry, po­dob­ne ako to ro­bia kla­sic­ké prú­do­vé lie­tad­lá. Po tom, čo pre­ko­ná vý­šku 28,5 km, keď do­siah­ne rých­losť oko­lo Mach 5, prep­ne sa do dru­hé­ho re­ži­mu, v kto­rom za­čne spa­ľo­vať už vo­dík a skva­pal­ne­ný kys­lík z vnú­tor­ných nádr­ží. Prá­ve v tom­to re­ži­me do­ká­že lie­tad­lo do­sa­ho­vať rých­losť až Mach 25.

sabre.jpg

Spo­mí­na­ná re­vo­lú­cia v le­tec­tve má pri­niesť vznik dvoch ty­pov lie­ta­diel. Pr­vým by mal byť bez­pi­lot­ný ra­ke­top­lán Sky­lon s dĺžkou 87 m a roz­pä­tím 25 m. Je­ho ži­vot­nosť je od­ha­do­va­ná na 200 štar­tov a opa­ko­va­né vzliet­nu­tie by umož­ňo­val do 48 ho­dín od pris­tá­tia. Úlo­hou lie­tad­la Sky­lon má byť zní­že­nie nák­la­dov na vy­púš­ťa­nie dru­žíc či dop­ra­vo­va­nie zá­sob do ves­mí­ru. Je­ho pr­vý let je pred­pok­la­da­ný na rok 2020. Dru­hou ver­ziou by ma­lo byť už ko­mer­čné lie­tad­lo Lap­cat, kto­ré by bo­lo schop­né na­raz prep­ra­viť až 300 pa­sa­žie­rov, a to na aké­koľ­vek mies­to na sve­te a za re­kor­dne krát­ky čas.